ارزش غذايي حلواي کنجدي


 

نويسنده:سارا حسنلو




 
وقتي از متخصصان تغذيه مي‌پرسيم بهتر است روزه‌مان را با چه غذاهايي باز كنيم، معمولا در پاسخ مي‌گويند خرما و يك استكان چاي كمرنگ يا يک ليوان شير ولرم. ولي خرما را مي‌شود به روش‌هاي مختلفي تهيه کرد. حلواي كنجدي يكي از اين روش‌هاست که مي‌تواند ارزش غذايي خرمايتان بالا ببرد و طعم لذتبخشي را هم به وجود آورد. در اين مقاله به تحليل ارزش غذايي حلواي کنجدي مي‌پردازیم.

طرز تهيه
 

ابتدا خرما را هسته‌گيري كرده و كاملا له كنيد. در تابه، روغن بريزيد و آرد را به آن بيفزاييد. هل، دارچين، خرما و شيره انجير را نيز اضافه کرده و پس از مخلوط كردن روي حرارت، مايه حاصل را از روي اجاق برداريد. بعد از خنك شدن، از مخلوط به اندازه يك قاشق غذاخوري برداشته و آن را به صورت گلوله درآوريد و در ظرفي كه پر از كنجد است، غلتانده و براي سرو در سفره افطاري‌تان بگذاريد.

اين شيريني‌ها در كل داراي 1200 كيلوكالري انرژي هستند اما در صورتي كه از آن 20 گلوله تهيه کنيد، هر يك از آنها داراي 60 كيلوكالري انرژي (معادل مصرف 3 عدد خرما) خواهد بود.

خواص خرما
 

اين ميوه شيرين بهترين انتخاب براي باز كردن روزه است؛ البته به همراه چاي يا آب جوش. همه تصور مي‌كنند كه كالري زيادي دارد؛ در حالي كه هر 3 عدد خرما معادل يك واحد ميوه به حساب مي‌آيد و داراي 60 كيلوكالري انرژي است اما اين به آن معنا نيست كه مي‌توانيد هرقدر كه دوست داريد از آن بخوريد، بلكه بايد به اندازه از آن ميل كنيد. يادتان باشد كه اين ميوه نيز داراي فيبر است و خاصيت ملين دارد. بنابراين مصرف آن براي كساني كه به يبوست دچار هستند، يك عادت غذايي مناسب به حساب مي‌آيد. علاوه بر اين، خرما به خنثي كردن اسيدمعده نيز كمك مي‌كند بنابراين مصرف آن به كساني كه ترش مي‌كنند يا زياد معده‌درد مي‌گيرند، نيز توصيه مي‌شود.

خواص کنجد
 

كنجد در دسته دانه‌هاي روغني جاي مي‌گيرد و خوردن هريك قاشق مرباخوري از آن معادل يك واحد چربي به حساب آمده و داراي 45 كيلوكالري انرژي است. اين دانه علاوه بر انرژي داراي كلسيم نيز هست. به اين ترتيب كه در هر 100 گرم آن 670 ميلي گرم از اين ماده معدني موجود است و با خوردن هر قاشق غذاخوري كنجد، 14 درصد از نياز روزانه خانم‌ها به كلسيم برطرف مي‌شود. از سوي ديگر، با خوردن 50 گرم از اين ماده غذايي 25 درصد از نياز خانم‌ها به اسيد فوليك نيز تامين مي‌شود. از اين رو خوردن محاسبه‌شده كنجد مي‌تواند زمينه بيماري‌هاي قلبي را به شدت كاهش دهد. علاوه بر تمامي ‌نكات يادشده، كنجد آهن بالايي نيز دارد. با خوردن 100 گرم از اين دانه‌هاي روغني 10 ميلي‌گرم آهن تامين مي‌شود و مصرف مرتب اين ماده غذايي به كساني كه گوشت و شير كمتري مي‌خورند، توصيه مي‌شود. در غير اين صورت نوشيدن شير هم انرژي كمتري دارد و هم كلسيم بيشتري.

خواص آرد گندم سبوس‌دار
 

آرد گندم منبع كربوهيدرات (قند) است و 3 قاشق غذاخوري از آن معادل يك واحد غلات به حساب مي‌آيد و داراي 80 كيلوكالري انرژي است. اما اگر به‌طور كامل، يعني به همراه سبوس، ميل شود؛ ارزش غذايي بيشتري خواهد داشت؛ زيرا داراي فيبر است، يعني در هر 100 گرم از آن 2 گرم فيبر موجود است. به اين ترتيب، با خوردن 100 گرم از آن نصف نياز بزرگسالان به فيبر تامين خواهد شد. جالب است بدانيد كه همين فيبر بالا به دليل محلول بودن از بروز سرطان كولون نيز جلوگيري مي‌كند بنابراين خوردن آرد گندم به‌صورت سبوس نگرفته توصيه مي‌شود. يادتان باشد كه سبوس گندم مملو از ويتامين E نيز هست بنابراين بهتر است كه در آرد موجود باشد تا اين ماده غذايي نيز نياز مصرف‌كننده را تامين كند. جالب است بدانيد كه سبوس گندم از گرفتگي عروق هم جلوگيري مي‌كند زيرا مانع از افزايش LDL يا همان کلسترول بد خون مي‌شود.

با اين شيريني بخوريد
 

علاوه بر كنجد، مي‌توانيد پودر نارگيل يا ساير مغزها مانند پسته يا بادام را نيز استفاده كرده و گلوله‌هايتان را در آنها بغلتانيد. در ضمن، براي تغيير طعم مي‌توانيد به جاي روغن مايع از روغن كنجد استفاده كنيد. به اين ترتيب، ارزش غذايي شيريني‌هايتان افزايش خواهد يافت.

ماندگي و کهنگي
 

حتما گلوله‌هاي شما براي افطاري بعدي اضافه خواهد ماند. بنابراين آنها را در ظرفي كه درشان محكم بسته مي‌شود، قرار دهيد. البته بهتر است در كنجد يا پودر ساير مغزها نغلتانيد زيرا اسيدهاي چرب اشباع موجود بر اثر ماندگي تحت تاثير اكسيژن هوا اكسيد شده و تركيباتي حاصل مي‌شود كه براي سلامت مصرف‌كننده زيانبار خواهند بود.

اگر چربي خون داريد
 

بهتر است آردتان از نوع سبوس‌دار باشد و آن را با جو نيز مخلوط كنيد. يادتان نرود هر چه سبوس بيشتر باشد، به فرو نشاندن چربي‌تان كمك بيشتري خواهد كرد. در ضمن، براي غلتاندن آن بهتر است گردو را خرد كرده و گلوله‌هايتان را به آن آغشته كنيد؛ زيرا به كنترل چربي‌تان كمك خواهد كرد.

اگرلاغر هستيد
 

اين شيريني‌ها گزينه مناسبي براي آنهايي است كه کمبود وزن دارند. اگر لاغريد، بهتر است آن را با پودر انواع مغزها آغشته كنيد؛ زيرا به اين ترتيب، مواد مغذي مختلف و در عين حال، كالري بيشتري را در يک لقمه به دست خواهيد آورد.

اگر گياه‌خواريد
 

امكان دارد كمبود كلسيم و آهن در شما به وجود آمده باشد. از اين رو، توصيه مي‌شود بادام خردشده، پسته، فندق و كنجد را به گلوله‌هايتان آغشته كنيد. فراموش نكنيد كه بادام و كنجد منبع گياهي كلسيم‌اند و پسته و فندق هم منبع آهن.
منبع: www.salamat.com